mandag 19. januar 2015

"Du burde skaffe deg barn selv, så slipper du å stille så dumme spørsmål..."

Herlig å starte mandagen med klient på jobb som sier følgende til meg:
"Du burde skaffe deg barn selv, så slipper du å stille så dumme spørsmål..."

Jeg jobber i en organisasjon som driver med videreformidling av informasjon for personer som ønsker å komme seg i jobb eller trenger utdanning. I morges kom det innom en mann som ønsker å ta fagbrev i Barne- og ungdomsarbeiderfaget. Han har blant annet jobbet som assistent i skolen, vært "dagfar" og vært fosterforelder i flere år. Da jeg fortalte at utdanningsavdelingene i de ulike fylkeskommunene i Norge har diverse krav med henhold til attester fra arbeidsgivere, og at han må få barnevernet til å beskrive arbeidsoppgavene han har hatt som fosterforelder, så responderte han med å spørre om jeg hadde barn selv. Da jeg sa at jeg da ikke har det, sa han følgende; "Da burde du skaffe deg barn selv, så slipper du å stille så dumme spørsmål..." Fikk sjokk! Mest av alt hadde jeg bare lyst til å jage mannen på dør, ringe barnevernet og gi beskjed om hva slags folk de bruker som fosterforeldre. Slikt kan man bare ikke si! Føler det skikkelig krenkende å si slikt, og desto verre når vi er i den situasjonen vi er som ufrivillig barnløse, noe fremmede mennesker selvfølgelig ikke kan vite. Klarte "å holde maska" og forklarte til han i rolige former at en del av de arbeidsoppgavene man har som fosterforelder, ikke kan sammenlignes med arbeidsoppgaver man har med "egne barn". Forklarte videre at barnevernet må skrive en attest som beskriver hvor ofte han for eksempel har vært på "Pridekurs" og alle spesielle arbeidsoppgaver, vel som vanlige arbeidsoppgaver, som er knyttet til mindreårige barn. Før han gikk ut av døra takket han meg, og sa faktisk unnskyld for at han hadde sagt det han sa. Det er mulig at han så i øynene mine at han hadde truffet et punkt, som man helst ikke bør treffe på folk man ikke kjenner!

Det er synd at mange ikke tenker seg om før de sier saker og ting...!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar