fredag 20. mai 2016

Synsforstyrrelser

Fikk sterke synsforstyrrelser på jobb i går, og har hatt mye smerter i magen/kynnere de siste to ukene. Disse to tingene sammenlagt gjorde meg redd for at jeg har fått svangerskapsforgiftning. Hadde rutinetime hos jordmor på ettermiddagen i går, og var glad for å vite at jeg skulle prate med henne og få en sjekk. Heldigvis gikk synsforstyrrelsene i rykk og napp etter hvert, og jeg kom meg den to mils kjøreturen hjem.

Mannen hadde fått fri for å bli med meg til jordmortimen i går, og da vi kom stusset jeg over at det satt en annen dame og ventet. Forrige gang skrev jordmor ned timen til meg på en gul lapp, men pleier også å få en sms den dagen jeg skal dit. Det fikk jeg ikke i går. Da jordmor kom og ropte opp den andre dama, kikket hun forundret på oss og spurte om vi skulle til henne. Jeg stod ikke på listen hennes. Etter en dag med heftige synsforstyrrelser og stress for å komme seg til henne, var dette ikke noe greit å få høre. Jeg viste henne lappen, og hun sa det måtte ha skjedd en feil i timesystemet. Hun skulle prøve om hun klarte å gi oss en rask time mellom de andre to som skulle inn, så vi måtte bare sitte og vente. Hadde jeg visst det skulle bli sånn, ville jeg ringt legen min tidligere på formiddagen!

Da hun gikk inn med den andre gravide dama begynte jeg å gråte. Heldigvis var det bare meg og mannen på venteværelset da. Helt utslitt og fortsatt i kjørende tilstand med prikker i synsfeltet... Det var jo ikke min feil, for jeg hadde jo fått en lapp. De andre hadde da ikke mer rett til å komme inn dit enn meg??

Heldigvis tok hun oss inn da, etter at vi hadde ventet der nesten en time. Blodtrykk, blodprosent, urinprøve, hjerteslag og symfyse ble sjekket. Det var ingen tegn til svangerskapsforgiftning ut fra prøvene, og hun sa at smertene jeg har kjent tyder på at livmor gjør seg klar til fødsel. Hadde litt lav blodprosent (10,3) og fikk beskjed om å kjøpe noe som heter hemojern. Hun ser ikke noen forklaring på synsforstyrrelsene, men anbefalte meg å være hjemme fra jobb i dag og ringe sykehuset hvis det kommer tilbake i løpet av helga.

Det ble bedre og bedre i løpet av kvelden, og endte i en massiv hodepine. Jeg har hatt migreneanfall før, men dette føltes som ganger tusen. Det var veldig skummelt.

I dag er jeg hjemme og slapper av, og så skal vi på 3D-ultralyd i ettermiddag. Håper dagen i dag blir mye finere og bedre enn den var i går!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar