torsdag 9. juni 2016

Glukoseintoleranse (pre-diabetes)

Glukosebelastningen i går gikk ikke så bra. I uke 16 hadde jeg 5,2 på fastende og 7,2 etter 2 timer. Denne gangen i uke 28 fikk jeg 4,8 på fastende og 8,2 etter to timer! Fikk et lite sjokk, siden jeg selv synes jeg har vært veldig flink til å holde meg unna søtsaker siden uke 16. Nå blir det kutting av karbohydrater og frukt også.


Så vidt jeg skjønte er man det som kalles glukoseintolerant (mild svangerskapsdiabetes/pre-diabetes)om man er mellom 7,8-9 mmol/l.

Hentet fra www.legeforeningen.no:
  1. 7.8 mmol/l: Ikke glukoseintoleranse. Ingen spesiell tiltak men generelle kost og mosjonsråd. Prøven gjentas etter 4-6 uke, eventuelt før hvis siste trimester, ved ny glukosuri
  2. 7,8-9 mmol/l: Grundig kost- og mosjonsråd. Prøven gjentas, eller det kan gjøres måltidsrelaterte målinger, etter noen tid som under punkt 1
  3. 2-timers verdi 9 mmol/l: Henvises til spesialavdeling. Ofte kan de med 2-timers verdi mellom 9-11 mmol/l følges av primærlege i samarbeid med spesialist. Pasienten læres opp i blodsukkermåling. Behandlingen er også her grundig kost- og mosjonsråd.
Prosessen videre blir at resultatet sendes til sentralsykehuset, og de må ta en vurdering av hva som er best for meg. Kanskje det blir det et annet fødested enn vi har tenkt der de har nyfødtintensiv? Sannsynligvis må jeg inn til vurdering og kostholdsråd på sykehuset i løpet av måneden, sa legen i går. Problemet er bare det at jeg får ikke vært så aktiv som jeg ønsker, for har siste måneden strevd med bekkesmerter. Jeg vet ikke hva som er best... Å gå masse tur for å være snill med blodsukkeret? Eller ta det rolig for å være snill med bekkenet?


Nå vil jeg ta en dag av gangen. Trøtt og utslitt, og spurte legen om å få en sykemelding. Ble 50% sykemeldt for to uker nå, men kjenner meg helt på 0% i energinivået!




2 kommentarer:

  1. Uff! :-( Hva med svømming/vanntrening for gravide? Det skal være lite belastende for bekkenet. De som sier at 'graviditet er ingen sykdom' skjønner tydeligvis ikke hvilken enorm påkjenning det KAN være å gå gravid. Jeg var frisk gjennom nesten hele svangerskapet, så fkk jeg så vondt i ryggen at jeg ikke fikk sove om nettene. Hadde kiropraktorbehandlingene ikke hjulpet hadde jeg blitt sykemeldt. Husk: helsen først. Det er ingen som gir deg en medalje for å på død og liv jobbe frem til permisjon. Jeg er ihuga motstander av 'unnasluntringssykemelding', men man skal lytte til kroppen sin! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå har jeg i alle fall bestilt en gravidbadedrakt, men må 2 mil for å komme til svømmehall der det er sånn mammasvømming så får se hva jeg orker framover! Jeg skal si at jeg har følt meg ganske heldig i mange måneder i vår der jeg har følt meg veldig fint. Nå røyner det litt på, og jeg kjenner jeg må tenke på helsen før jobb og alle andre!

      Slett