lørdag 4. oktober 2014

Hjemmespermtest på Bilka

Da har vi gått til innkjøp av hjemmespermtesten de selger på Bilka i Danmark. Den skal testet ut neste gang jeg får mensen ;-) Disse testene sier for øvrig bare noe om kvantitet og ikke kvalitet, og har derfor blitt litt negativt diskutert i legeverden. Det vil si at man kan finne ut om man har nok sædceller til å gjøre en kvinne gravid eller ikke, men den sier ingenting om kvaliteten. Mange som røyker får deformerte sædceller med nedsatt bevegelighet, så denne testen gir ikke noe svar på om man har det. Da gjelder kun godt og gammeldags mikroskop som finnes på sykehus. Jeg er mest redd for at mannen min som røyker kan ha deformerte sædcelle, men han vil ikke ta en sædprøve hos lege/på sykehuset. Han mener at det får komme etterhvert... Jeg venter på time til innvendig UL, så vi får se hvordan veien videre blir etter dette. Til tross for legeskrekk, var han nettopp hos legen i et annet ærend og da hadde han nevnt at vi prøver og ikke noe skjer. Forstod det slik at han hadde blitt anbefalt å kutte røyken, men han strever med dette! Nå har han trappet ned til 5 pr dag det siste året, så det er jo bedre enn før. Skulle bare ønske at han kunne kutte helt. Alt som kan forbedre sjansene må jo prøves. Jeg har jo gått ned 6,5 kg på to måneder, og tatt helt farvel med vin og sjokolade, så da synes jeg han også kan slite litt ;)

Jeg leste masse om sædtesting i en artikkel på nett. Dersom man er interessert finnes det mer her: http://www.klikk.no/helse/velvare/sexogsamliv/article555938.ece

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar