fredag 5. desember 2014

Fri fra jobb når man har de verste mensendagene?

Fri fra jobb når man har de verste mensendagene?
Ja, takk, gjerne i dag!

«Tante Rød» kom med en brak i går ettermiddag. Jeg har aldri hatt sykefravær en eneste dag på grunn av mensen. Har til og med hatt så kraftige blødninger noen ganger at det har blødd gjennom bind og truser og jeg har endt opp på do på jobb med papir stappet i skrittet mellom bukse og truse. Det er ikke smertene som er verst, men mer den store sorgen og skuffelsen hver måned når jeg forstår at det ikke har gått denne måneden heller. Nå skal vi til på prøveperiode 19 i jula, og det virker ganske håpløst å tro at en naturlig befruktning skal skje nå.

Den britiske legen, Gedis Grudzinskas, har gått ut med at han ønsker at kvinner får én til tre lønnede ekstra lønnede feriedager i måneden når «tanten» er på besøk.

Norske pensjonerte leger fnyser av utspillet, og synes dette er uhørt. Flertallet mener at mensen ikke er en grunn for fravær fra jobb. En av legene er redd for at en slik ordning vil bidra til diskriminering mot kvinner øker i arbeidslivet, og at kvinner blir mindre attraktive på arbeidsmarkedet.

Japan og Indonesia har hatt «mensen-dager» i mange tiår, hvor menstruerende kvinner kan ta seg fri fra jobb. Ordningen begynte antageligvis som en følge av dårlige sanitære forhold for kvinner på jobb på 1920- og 30-tallet. I Japan ble det i 1947 innført en lov som godkjenner fridager for kvinner som er «sterkt plaget under menstruasjon».

Les artikkelen i sin helhet her.

I dag har jeg tatt 500mg Paracet og skal overleve dagen på en grei måte. Når jeg kommer hjem kommer nok tårene, og skuffelsen over at jeg ikke ble gravid denne måneden heller.

Når skal det blir vår tur?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar